lördag 12 maj 2012

Uteliv

Idag blev första riktiga trädgårdsdagen. Som jag har längtat! Kratta löv...


... kratta ris och kvistar ur häcken...


... och spåra ur med slyröjning och trädsågning nere i "woodland"-hörnet. Så himla roligt det är att röja, såga, gräva och klippa. När det gäller trädgården har jag insett att jag inte alls är den typen som vill smådutta med örter och blommor i krukor, så ettåringar och springa med vattenkannan dagarna i ända, nej jag vill att det ska synas att det händer nåt. Att få ta i, få kvistar i hela håret och bli svettig och skitig. Måla med breda penseln liksom.


Men sen gjorde jag färdigt krattandet i alla fall, så mycket som gick för snöhögarna som ligger kvar. I kanten mellan gräsmatta och bar jord vid häcken, som uppstått då trädgården inte skötts på flera år, har det kommit upp massor av älggräs. En av mina favoriter! Den doftar ju så underbart och så verkligt somrigt. Jag måste spara ett rejält parti känner jag, men allt går nog inte, då blir häcken så svårskött.


I hörnan där jag rensade bort hägg och rönn växer bräken av nåt slag. De ska absolut vara kvar och uppmuntras att breda ut sig, men jag skulle gärna ha nåt mer också med lite skogig och vild känsla där nere. En buske kanske, nåt i 1-1½ meters-klassen som vill stå skuggigt och fuktigt, och så en marktäckare: där funderar jag på hasselört. Förslag på buske?


Medhjälpare hade jag också.

Så underbart att utesäsongen har börjat nu! Jorddamm i näsan och solen i ögonen. Livet.